سوال و جواب


☑️ سؤال و جواب 

شهرداری پرونده ای را برابر آیین نامه مالی تا ۳۶ ماه اقساط بندی می‌کند، اگر مالک موقع سررسید چک قادر به پرداخت نباشد مثلا ۲۰ روز یا ۱ ماه بعد چک را وصول کند، آیا از مالک بابت چک تأخیر و تأدیه می گیرند؟ آیا این خلاف نیست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

جواب:

در این خصوص حقوقدانان سه نظریه را مطرح می کنند:

۱) شهرداری از مالک چک اخذ می‌کند، با توجه به توافق طرفین که چک را به عنوان وسیله پرداخت انتخاب کرده‌اند، آثار چک به عنوان سندی تجاری جاری می‌شود و چنانچه در پرداخت وجه چک تأخیری صورت گیرد، شهرداری می‌تواند خسارت تأخیر تأدیه را مطابق تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانون استفساریه این تبصره مصوب ۱۳۷۷ همان مرجع و رأی وحدت رویه شماره ۸۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور مطالبه کند.

۲) مستند به ماده ۱۰ مصوب ۱۴۰۱/۰۵/۰۹  پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری ها و دهیاری ها پس از موعد مقرر قانونی و ابلاغ، موجب تعلق جریمه‌ای(در هنگام وصول) و به میزان دو درصد(۲%) به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر و حداکثر تا میزان بیست و چهار درصد(۲۴%) خواهد­بود.

۳) شهرداری مخیر به انتخاب موارد ۱ و ۲ می باشد.



ده راهکار ساده جهت صرفه جویی در مصرف آب